vrijdag 4 september 2015

2015 Engeland/Ierland/Wales

Na een half jaar van motorverslagen lezen,motorroutes bekijken en op het wereldwijde web zoeken naar info zijn we eruit,we gaan naar Ierland. De achtergrondfoto op mijn blog blijkt 1 vd plaatsen te zijn die we gaan bezoeken,nl de Cliffs of Moher. Maar dat wist ik toen nog niet ;) Een warme vakantie zal het waarschijnlijk niet worden,maar wel een vakantie naar een land waar veel historie te vinden is en waar de kleuren iedere dag weer anders zijn. Ik denk dat we zeker 50 tinten groen gezien hebben ;) De meeste routes heb ik zelf in elkaar geflanst met Basecamp en het blijft ieder keer een hele klus,maar als je daar dan rijdt en je ziet al die mooie dingen voorbij komen dan was het al die uurtjes puzzelen en schuiven zeker waard. De overtochten zijn geboekt,1x met de trein en 3x met de boot,de overnachtingen liggen vast dus vooruit maar,gaan met die banaan en gas op de lolly. Jan heeft sinds okt 2014 een Triumph Tiger 800XC en ik rij sinds april 2015 op een Yamaha MT-09 Tracer dus de paardjes zijn nog niet gewend aan links rijden (wij ook niet maar dat went snel). Op zaterdag 1 augustus is het zover,na een onrustig nachtje (dat zullen de "gezonde" spanningen zijn vanwege het vertrek) staan we om 5.30 klaar om te vertrekken,we tanken nog even en doen een dikkere trui en de handvatverwarming aan 't is best fris 6 gr!! En dan op naar Calais waar we de trein zullen nemen naar Folkstone. Dit vanwege het feit dat ikzelf niet zo heel graag vaar haha, maar jah dat zal toch nog een paar keer moeten. Ondanks dat het al weken erg onrustig is rond Calais vanwege alle vluchtelingen die graag naar Engeland willen en stakingen van boze Franse boeren,zien en merken we daar helemaal niets van en staan we om 8.30 bij de incheckpaal en kunnen we zelfs een trein eerder nemen. Prima geregeld daar. Als alle auto's erin staan mogen wij,we rijden de trein in en zetten ze op aanwijzingen van het personeel netjes neer. We zoeken even het toilet op en al snel daarna vertrekken we, we kijken nog even of we mensen zien die onbetaald graag meewillen maar nee hoor, niks aan de hand, we duiken de tunnel in en met een vaartje van ruim 300 km per uur staan we na 35 minuten aan de andere kant, wat een relaxte manier om in Engeland te komen, super dat bevalt me heel goed zo ;) geen last van zeeziekte en in een poep en een zucht zijn we ineens in een heel ander land. Het links rijden went gelukkig snel, alleen op rotonde's is het even goed opletten maar verder gaat het best makkelijk vinden wij. We gaan richting Hastings langs de zuidkust van Engeland, in New Romney is onze eerste stop voor een bakje koffie, we parkeren netjes op de stoep, en terwijl Jan de eerste Engelse ponden pint komt er een man naar me toe en zegt dat dit in Engeland niet de gewoonte is en dat je er een bekeuring voor kan krijgen, dus dan maar gewoon netjes aan de weg zetten. Het is lekker weertje en we tuffen weer verder en in Lewes stoppen we voor de lunch, we lopen over een gezellig marktje en staan even te luisteren naar een groepje jongens wat daar een lekker mopje muziek staat te spelen, beetje honky-tonky stijl, echt leuk, er loopt ook een vrouw bij die vraagt of we 's avonds naar hun optreden willen komen, maar ja dat gaan we toch echt niet doen hoe goed het ook klinkt ;) Maar ja we moeten nog een stukje verder, Salisbury is de eerste plek waar we zullen overnachten en na nog een koffiestop arriveren we daar om 17.00, Hillcroft B&B, het is een huis van wat oudere mensen en ik had op Google Maps gekeken hoe het eruit zag en dat was wel handig anders waren we er waarschijnlijk voorbij gereden. Het vrouwtje heet ons hartelijk welkom en we nemen eerst een verkwikkende douche, de motors mogen netjes binnen staan en we gaan op zoek naar wat te eten, we lopen naar het centrum waar we een gezellig druk restaurantje vinden, ik neem spaghetti met zalm en Jan kip piripiri, het smaakt heerlijk, we lopen nog even naar de kathedraal waar Salisbury om bekend staat en maken er een paar foto's. Om 21.00 zijn we terug bij de B&B, we internetten nog wat en dan vallen de luikjes dicht, we hebben 500 km in totaal gereden vandaag en 2x getankt. Zondag 2 augustus We zijn vroeg wakker maar liggen nog even lekker, we pakken onze spullen weer in en om 7.30 staat er een heerlijk ontbijt klaar, toast+ei, fruit en yoghurt. Er zijn nog 2 andere mensen waarvan de vrouw toevallig uit Ierland komt, ze wil graag weten waar we naar toe gaan en we kletsen gezellig over motorrijden, de man had het vroeger ook gedaan, maar vrouwlief vond het helemaal niks ;) Om 8.30 vertrekken we richting Stonehenge, ik heb ergens gelezen dat er een weggetje is vanwaar je de beroemde stenencirkel goed kan zien zonder ervoor te hoeven betalen dus ja als echte "zuunige " Zeeuwen doen we dat natuurlijk. Zo belangrijk vinden we ze nou ook weer niet om ervoor te gaan betalen. Onderweg komen we nog enorme lappen grond tegen waar de varkens heerlijk "vrij" rond kunnen scharrelen. Dat zie je bij ons toch echt nergens meer. De volgende stop is in Bath, waar we een plekje in het centrum zoeken waar we de motors kunnen parkeren, t is er al flink druk en als we denken een mooi plekje te hebben,komt er een parkeerwachter naar ons toe om te vertellen dat we daar niet goed staan (voor een hotel) en ze verwijst ons naar een straatje verder waar we de motors kunnen parkeren "for free". Dus ja dat doen we dan maar netjes natuurlijk,om de hoek zijn de mooie Romeinse badhuizen,we shoppen even bij de Primark en duiken dan op een terrasje voor een bak koffie en een lekker stuk Carrot Cake en Hummingbird Cake,heerlijk en we kijken onze ogen uit naar wat er allemaal voorbij komt,altijd leuk mensen kijken ;) 't Is prachtig zonnig weer en we hebben het gewoon warm, lekker hoor. Vandaag 264 km voor de boeg dus we stappen weer op en stoppen onderweg nog bij een Lidl om de inwendige mens nog wat te versterken na die cake ;) We kopen wat belegde boterhammen,een heerlijke meloen wat bramen en yoghurt en eten dat op het parkeerterrein lekker op. We komen langs Tintern Abbey en schieten daar wat plaatjes De volgende stop is bij Llanthony Priory weer zo'n hoop stenen hahaha maar ze verkopen er ook koffie en fris dus ja vooruit maar weer, 't is tenslotte vakantie Daarna krijgen we een prachtig stuk route,kleine weggetjes met heggetjes,dus goed opletten en dan rijden we ineens in de Black Mountains met een prachtig uitzicht. Jan heeft nog een leuk contact met een viervoeter ;) Na nog een stuk met kleine hegweggetjes door Brecon Becons National Park arriveren we om 17.45 in Brecon waar we overnachten in Hotel Wellington. Het ziet er vanbuiten mooi uit,maar binnen is het wel een beetje aftands en oude vergane glorie maar vooruit,de kamer is ruim en schoon en na een verkwikkende douchebeurt kunnen we in het hotel eten,het ruikt er goed en het is druk dus dat is meestal een goed teken. We eten lekkere hamburgers met friet,daarna lopen we nog een rondje en kopen een ijsje in de plaatselijk supermarkt,die zijn eigenlijk overal van 's morgens vroeg tot 's avonds laat geopend hebben we ondervonden in de vakantie. Best wel handig vonden wij ;) Na het eten nog wat surfen op het net en wat lezen en dan bedtijd,want morgen gaan we naar Ierland!!! Maandag 3 augustus We zijn allebei al om 5.00 wakker,de bedden liggen niet echt lekker (springveren in je rug ;( ) We pakken alles weer op de motors en zijn eigenlijk klaar voor vertrek,maar ja kunnen pas om 8.00 ontbijten,en het mannetje wat moet bedienen schiet gelijk helemaal in de stress als wij om 7.45 al in de ontbijtruimte willen gaan zitten,dat kan echt niet hoor!!! Hij brabbelt een heel verhaal over collega's die gisteravond niet opgeruimd hebben en dat hij maar 1 ding tegelijk kan, en ja dat klopt ook zien we even later,want om 8.00 loopt hij tafeltje voor tafeltje af met de vraag wat we willen als ontbijt en ook de koffiekan gaat eerst mee terug naar de keuken voordat hij weer een volgend tafeltje kan bedienen. Maar ja we ontbijten toch wel lekker,Jan neemt een Full English en om 8.45 rijden we Becon uit, 't heeft vannacht wat geregend. We rijden nog een stuk vd Black Mountains maar moeten toch al snel de regenpakken aandoen,het smoort behoorlijk en ja daar wordt je nat van. We moeten wat op de tijd letten,want we moeten een bootje halen vandaag ;) We tanken nog maar eens een keer en na een plaspauze bij Landeilo gaat het gas erop, want ik denk dat het wat krap wordt met de tijd,de Zumo geeft aankomst tijd 13.59 en op mijn lijstje staat dat de boot vertrekt om 14.30 en dat de incheck sluit om 14.00! We arriveren net om 14.00 en kunnen zo door de incheck,en dan moeten we gewoon wachten en maar wachten,hahahaha en dan ineens bedenk ik me dat de Zumo nog op "Nederlandse " tijd staat,dus we zijn gewoon een uur te vroeg,ach ja. ' t Is ondertussen weer droog geworden,dus we ruimen de regenpakken op en mogen samen met wat andere motorrijders eerst aan boord. We hoeven de motors niet zelf vast te zetten maar kijken wel even of het netjes gebeurd. We gaan naar boven en hebben stoelen genoeg om uit te kiezen,we gaan op een bankje voor het raam zitten,kan ik een beetje naar buiten blijven kijken. Er is wat wind gekomen,dus dat wordt dobberen. Even na 14.30 "engelse" tijd varen we de haven uit,op naar Ierland! We doden de tijd aan boord met wat lezen en mensen kijken en koffie+koek nuttigen. Ik voel me niet zo heel jofel omdat de boot best wat schommelt,gelukkig dommel ik nog even een beetje weg zodat de tijd wat sneller gaat, en om 18.15 varen we de haven van Rosslare binnen. De B&B ligt maar 5 minuutjes rijden vd haven,maar we rijden er ongemerkt voorbij,en na een minuut of 10 roep ik naar Jan dat we terug moeten want we rijden nu al op de route voor morgen. We slapen in Cranny's B&B en worden heel hartelijk ontvangen door de gastvrouw. Een keurig net spulletje en de motors mogen achter staan,dus das fijn,de koffers kunnen zo via het raam naar binnen,scheelt weer wat sjouwwerk.We gaan eerst maar eens op zoek naar een restaurant want ondertussen is het al 19.30,volgens de gastvrouw is er een stukje verderop een prima pub waar we ook heel goed kunnen eten. We lopen er naar toe en het is er echt superdruk,we kunnen alvast uitzoeken wat we willen eten,maar een zitplekje is er nog niet,na ruim 20 minuten is ons eten klaar en we besluiten om lekker buiten in de tuin te gaan zitten,heerlijk rustig daar. De risotto met zalm en scampi's smaakt heerlijk en ook de kip met friet die Jan krijgt is heerlijk,we nemen ook nog een lekker toetje. De wifi werkt prima in de B&B dus we vermaken ons nog een beetje en na een heerlijke douche kruipen we om 22.00 in de fijne bedstee,dat gaat helemaal goedkomen deze nacht ;) Dinsdag 4 augustus we zorgen dat we al opgezadeld zijn voor het ontbijt zodat we op tijd weg kunnen. We schuiven aan het ontbijt en dat is echt superlekker,een heerlijk bordje vers fruit en lekkere yoghurt,ja daar doe je mij wel een plezier mee,en daarna toast met eieren,de gastvrouw wil ons graag echt vetmesten met vanalles erbij, maar we houden het bij dit,voor ons is het genoeg zo. We houden nog graag een plekje voor een stukje taart bij de koffie straks hahaha. Vandaag is Kinsale de eindbestemming en om 8.15 stappen we op. het is bewolkt er is veel wind en het spettert wat licht maar 't valt mee en we hoeven de pakken niet aan. De eerste stop is bij Hook Head,ik had op het motorforum gelezen dat dit een mooie plek was,en dat is ook echt zo, lekker ruig en het water vliegt op de kant,we rijden zo door het schuim,mooie plek voor wat foto's en filmpjes. We rijden mooie stukken langs de kust,de binnenwegen zijn wat "bumpy". In Tramore drinken we koffie+thee en een lekkere tompouce ;) Als we bij een haventje stoppen zien we daar de kinderen in een wet-suit in het water springen,pfffff wij wachten nog even. In Dungarvan lunchen we met soep en brood. Kortbij Cork stoppen we nog even voor een korte break en daar aan de waterkant vind Jan een klein "pilkje" Om 16.45 zijn we 272 km verder en in Kinsale een gezellig dorpje zo te zien, de B&B ligt op een steile helling (Els als je dit leest denk maar aan Bonefacio ;) ) en er is maar een klein parkeerplekje,dus het parkeren bezorgt mij wat kriebels,maar we kunnen er net staan,het is deze keer een bijzondere B&B,de dame is erg excentriek en zo ziet het er binnen ook uit,maar keurig netjes, al hebben we als bijzonderheid vandaag zwarte vloerbedekking in de badkamer!!! Na het douchen wandelen we naar beneden het dorp in,we eten bij een pizzeria aan de haven en daarna nog een lekker Italiaans ijsje als toetje,we zien dat de buurtsuper de volgende dag vanaf 7.00 open is en dat komt goed uit,want we hebben nl deze keer in de B&B geen ontbijt. We lopen op t gemakje terug naar de B&B en de 4e dag is weer voorbij. Woensdag 5 augustus Na een heerlijk nachtje slapen wordt ik om 5.00 wakker met hoofdpijn,ik neem snel wat in en val nog even in slaap tot 7.15. Dan staan we op en helaas deze keer met regen,we rijden naar beneden en eten bij de super een paar croissantjes,wat yoghurt en fruit en drinken koffie en thee. Dan maar de regenpakken aan want het regent nog steeds. We hebben ze helaas de hele dag nodig,op de planning staat Mizen Head ,waar het heel mooi zou moeten zijn,maar sommige stukken kunnen we maar 150 meter ver kijken,jammer hoor. We stoppen eerst bij Drumbeg Stonecirkel,bijna net zo mooi als Stonehenge en gratis en bijna geen kip te zien en daarna stoppen we bij Mizen Head en hangen onze druipende pakken te drogen terwijl we even wat lekkers eten. Om 16.45 arriveren we in Kenmare bij Ashfield B&B waar we 3 nachtjes zullen blijven. Wederom een prachtige ruime kamer,mooie badkamer,heerlijk bed en prima wifi. Kortom dat gaat wel lukken hier,de gastvrouw is ook erg behulpzaam en aardig en als Jan vraagt of hij de motors even af mag spoelen zegt ze dat hij even naar achter mag rijden daar ligt een slang. De natte kleren mogen we bij haar afgeven,ze zal zorgen dat ze weer droog worden,prima service toch?!! We douchen even lekker,heerlijk na zo'n dag met baggerweer en lopen daarna naar het centrum,waar het erg gezellig is,met veel restaurantjes,dus het wordt nog moeilijk kiezen,er is ook veel life music aanwezig. We zien een klein gezellig cafeetje en duiken daar naar binnen,we eten er erg lekker. Volgens de vrouw die ons bedient,kun je nog erg leuk wandelen richting de haven en dat doen we dus ook. Het is een prachtige avond en we zien de zon gelukkig weer. We praten nog een poosje met een paar Nederlanders die ook bij de haven staan en lopen daarna op t gemakje terug naar het centrum en spotten daar nog een BN'er Dolf Jansen. Om 21.30 zijn we terug in de B&B. Morgen gaan we de ring of Beara rijden en ze geven mooi weer af ;) We zien onderweg ontzettend veel enorme bossen met hortensia's,crocosmia en fuchsia's,brem en bloeiende heide Donderdag 6 augustus Na een prima nachtrust op de heerlijke bedden zitten we om 8.00 aan de "French" toast oftewel wentelteefjes,als we de gastvrouw vertellen hoe dat bij ons heet probeert ze het goed uit te spreken,grappig,verder lekker eitjes met zalm en toast,yoghurt en fruit,jammie. We kunnen er weer even tegen voor vandaag. Om 9.00 vertrekken we om de ring of Beara te gaan rijden. Wat een prachtige route is dat,kleine weggetjes,grotere wegen,mooi uitzichten. Als we even stoppen in een haventje waar we in het water mzi's zien liggen (draden onder water waar mosselzaad aan groeit),staat er een vrouw te filmen en als we even later wat aan haar vragen,zegt ze "volgens mij kunnen we het wel in het Nederlands doen" hahaha,ze komt zelfs uit Goes blijkt later en woont al 14 jaar in Ierland. Ze geeft ons nog de tip om bij Allihies naar boven te rijden voor een mooi uitzicht bij de restanten van de oude kopermijn,en dat doen we dan ook,het weggetje wordt smaller en smaller en is flink steil,op een gegeven moment wordt het gravel en op de zumo zie ik ook geen weg meer en vind ik het genoeg geweest, Jan rijdt nog even verder en dan komt hij ook weer terug gedraaid. We maken wat foto's en rijden dan terug naar het dorp waar we bij het museum even een sanitaire stop doen en gelijk even een lekker kopje champignonsoep nuttigen. We rijden verder naar het zuidelijkste punt van deze route Dursey Island, een eilandje waar je alleen met een kabelbaan naar toe kan. Jan loopt op de rotsen en ziet daar mossels groeien,ze zijn klein en de schelpen zijn keihard. Verder maar weer naar de Healy Pass,ook over gelezen op andere motorreisverslagen en we zijn blij dat het zulk mooi weer is vandaag,de uitzichten zijn geweldig mooi. De Healy Pass gaan we op en neer rijden omdat we anders een stuk van de route dubbel rijden ,maar dat is geen straf hahaha,heerlijke bochten en niet druk,bovenop even de mooie bochten vastleggen natuurlijk. De pas is trouwens gebouwd voor werkverschaffing tijdens de grote hongersnood. Na de de Healy Pass gaan we op de thee bij Rosie's een huis midden in de rimboe,waar ze heerlijke thee en gebak hebben,tjonge wat hebben we het toch zwaar! Het is daar heerlijk rustig en als we even later weer naar boven rijden zien we het van veraf in het dal liggen. Via Glenngariff en de Caha Pass rijden we terug naar Kenmare We douchen lekker en lopen op t gemakje naar het dorp waar we eten bij de Wander Inn,ook met live muziek,we lopen later terug en om 22.30 vallen de luikjes dicht. Vrijdag 7 augustus Vandaag gaan we de ring of Kerry rijden,als we opstaan is het weer zonnig,fijn ;) De eerste bezienswaardigheid voor vandaag is Staigue Fort een oud ringfort,de communicatieset weigert vandaag dienst maar als we stoppen en alles opnieuw aanzetten doen ze het gelukkig weer. We maken wat foto's en rijden verder,de weg is vandaag beter dan gister,dus we kunnen lekker doorrijden. Bij een chocoladefabriek stoppen we voor koffie en taart maar eerst mogen we chocolade proeven,jammie jammie,daar zeg ik geen nee tegen,bof ik even dat Jan alleen van witte chocolade houdt hahaha. De uitzichten zijn weer mooi en we stoppen dikwijls om mooie plaatjes te trekken. Bij Waterville staat een beeld van Charlie Chaplin en ook die wordt vastgelegd. Daarna rijden we naar de Ballaghasheen Pass,wauw wat een prachtig stuk is dat,eerst door een stuk bos en later een open stuk waar we turfhoopjes zien liggen en daarna de pas zelf,als we de pas terugrijden stoppen we bovenop en maken een praatje met een Ierse mountainbiker,heel aardige vent die honderduit kletst en vraagt waar we naar toe gaan. Hij geeft nog allerlei tips over wat we zeker niet moeten missen op onze reis. Dan verder naar de Ballagbheama Pass ook alweer zo mooi,we genieten volop vandaag Via Moll's Gap rijden we naar Killarney,dat stuk is het echter superdruk en we zitten een poos achter een rij auto's en een bus en kunnen helaas niet veilig inhalen. Bij Muckross Abbey stoppen we even om wat te drinken en van de drukte af te komen. Dan op naar de Gap of Dunloe met de beroemde paardenkoetsen,die rijden er genoeg en het eerste stuk is erg slecht qua weg,veel pitten en poelen,paardenstront en pleisterwerk en als de weg dan ook nog heel erg smal is en er een paar stuntelende automobilisten voor je staan die elkaar niet kunnen passeren, is dat niet echt leuk,maar ja na het eerste toeristische stuk wordt het al snel rustiger en kunnen we weer verder genieten van de uitzichten. Het stuk naar Killarney rijden we nog een keer morgenvroeg dus dan zal het wel beter gaan. Voor vandaag zit het er weer op,het is 18.00 en we hebben honger,dus snel douchen en dan snel naar het centrum van Kenmare. Deze keer belanden we bij de Chinees,waar we ook weer heerlijk eten en Jan een Chinees biertje drinkt,daarna duiken we nog een pub in waar het erg gezellig is,er zit een Ierse familie lekker te "jammen" en van jong tot oud doen ze mee,met lepels,stamper met bierdopjes en een ukelele en banjo,en 1 vd meisjes geeft nog een stukje Ierse Riverdance weg met een bezem,echt erg leuk,ze spelen allemaal zonder gene,alles uit het hoofd,of op gehoor en met veel enthousiasme. We hebben erg genoten van de 3 dagen in Kenmare maar de Wild Alantic Way wacht op ons. Zaterdag 8 augustus na een laatste ontbijtje van gastvrouw Mary zadelen we de paarden weer op, we gaan naar Killrush via Dingle Peninsula. We starten zonnig maar al snel komt er bewolking, maar het blijft droog,het is nu heerlijk rustig op de weg,via de Slieve Mish Mountains rijden we naar de eerst stop bij Inch Beach. Dit schijnt een locatie te zijn voor surfers want het strand ligt vol met allerlei spullen daarvoor,maar ondanks de wind zien we niemand surfen,ook is dit een locatie geweest voor diverse filmopnames zien we in het restaurant,er hangen allerlei foto's. We drinken er koffie en nemen nog maar eens een stukje taart. rijden door mooie bloemenhagen,stoppen bij de Beehives,hutten die de vorm van bijenkorven hebben,ze schijnen erg oud te zijn,en we moeten er ook voor betalen natuurlijk,maar of dit de echte originele hutten zijn betwijfelen we,bovenop zien we een kraan staan dus die zal bij deze wel een handje geholpen hebben vermoeden we. Bij SleaHead rijdt Jan even tot op het strand,ik blijf boven,het waait erg hard. Als we voor de 2e keer die dag Dingle binnenrijden,begint het licht te regenen,we stoppen even bij een SuperValue en kopen daar lekkere broodjes en een bak koffie,helaas na de lunch begint het steeds harder te regenen en moeten we de pakken aandoen. Jammer want we gaan de Connor Pass rijden,maar daar is het erg bewolkt en zien we weinig,eenmaal over de pas heen klaart het wel weer op maar de rest van de middag blijft het wel miezeren en als we staan te wachten voor de pont van Talbert naar Killimer begint het door te plenzen. Er staat nog een Ierse motorrijder te wachten voor de pont en we maken een praatje, hij vraagt waar we naar toe gaan, hij blijkt zelf ook in Killrush te wonen en als we zeggen waar we overnachten,zegt hij "rij maar achter mij aan,want dan moet je bij mij parkeren" haha wel grappig,ik had inderdaad van tevoren gemaild naar Crottys Pub of de motors er veilig konden staan,en had toen bericht gekregen dat we op een beveiligd terrein konden staan,nou dat was dus bij die motorrijder. Hij helpt ons zelfs de koffers naar de pub dragen in de stromende regen,wat een service! We zijn blij dat we er zijn,het is erg druk in de pub, maar we slapen helemaal boven,dus van geluid geen last,en hoera we hebben een bad!! Wat lekker na zo'n verregende middag,we zakken heerlijk in het warme water. Als we weer op temperatuur zijn,lopen we naar beneden en omdat we bij binnenkomst gelijk een tafel hebben gereserveerd kunnen we zo aanschuiven. We eten fish en chips en kip met aardappeltjes. Na het eten is het weer droog en doen we nog een wandeling door Killrush,daar is verder weinig te beleven,iedereen zit in de pub ;) Ze houden wel van gekleurde huisjes in Ierland Zondag 9 augustus Na een lekker nachtje pitten willen we om 8.00 ontbijten maar helaas er is niemand in de ontbijtruimte,we zitten er met 2 mensen uit Italie die blijkbaar ook vroeg op pad willen,kletsen wat over reizen en motors en na een kwartier komen er 2 meisjes binnen en al snel kunnen we dan toch aanvallen op de toast en eieren,gelukkig kunnen zij ook het hek openmaken waar de motors achter staan,zodat we toch weg kunnen ;) We zoeken een benzinepomp maar de eerste die we zien is een oud spulletje en die is dicht, 't is zondag.Dus ja we denken, we komen er vast zo nog wel 1 tegen..... niet dus,we rijden Kilree binnen en zoeken op de zumo naar de dichtstbijzijnde pomp, die is helaas al een poos verwijderd blijkbaar,de andere in het dorp dan maar,.......ook dicht, getver en we rijden allebei al even op reserve,als ik het vraag op een marktje zegt de vrouw,je moet naar Killrush daar is de dichtstbijzijnde pomp!!!! Ja daar komen we dus net vandaan. Ik bedenk me ineens dat we gister (in de stromende regen) langs een Texacopomp gereden zijn,dus ja er zit niet anders op dan toch terug te rijden naar Killrush. Om 10.00 zijn we dus weer terug bij af,nou ja,we hebben het gelukkig gered zonder te moeten duwen. Dan maar snel weer opstijgen en op naar Loop Head,het is droog gelukkig en ik heb gelezen dat het daar erg mooi moet zijn. En daar is niks van gelogen,veruit is dit 1 van de mooiste plekken die we gezien hebben tijdens onze reis. We vonden het zelfs mooier dan de Cliffs of Moher die we een poosje later zien. In Kilkee drinken we koffie,deze keer eens zonder gebak hahaha. Op naar de Cliffs of Moher,ook mooi,maar heel erg toeristisch (dus entree betalen) we lopen er een poosje rond en maken de foto's die iedereen maakt daar. ff een selfie ;) We stappen weer op en komen langs een heel bijzonder gebied,The Burren,een enorme steenvlakte,het is moeilijk vast te leggen op de foto,maar erg bijzonder om te zien. Er schijnen ook veel bijzondere planten te groeien. Tegen 18.30 rijden we Galway binnen en vinden we onze B&B,na het douchen lopen we naar het dichtstbijzijnde restaurant Capones waar we lekker pasta eten, we zitten tussen "de gangsters" zie foto ;) Maandag 10 augustus Om 8.30 vertrekken we uit Galway na een prima ontbijt,we rijden mooi langs de kust en we stoppen in Roundstone voor koffie+koek,als we net binnen zijn is er een flinke hoosbui,maar die missen wij zodoende net gelukkig. We rijden naar Clifden en rijden daar een stuk Sky Road (mooi),via Connemara National Park langs Kylemore Abbey waar we even stoppen voor wat foto's. Via Doo Lough Pass naar Louisburgh waar we lunchen, we nemen een foto van het Famine monument bij Westport en vervolgen onze weg naar Bleanaskill Lodge op Achill Island waar we slapen bij nederlanders in een supermooie B&B,het laatste stuk is erg woest en verlaten en we krijgen nog een paar regenbuien op onze botspetten. Deze B&B is wel de mooiste van de hele reis,we hebben een grote ruime kamer met een hemelbed,een boekenwand waar ik nog wel 2 jaar mee vooruit zou kunnen,en een mooie badkamer. Het ligt alleen wat afgelegen dus we hebben de motors nodig om naar een restaurant te gaan, wat in het dorp is,dat gaan we dus eerst maar even doen en weer krijgen we een flinke regenbui voor onze kiezen. Na het eten rijden we terug en kunnen heerlijk relaxen in de mooie kamer. De tuin die bij de B&B hoort bekijken we morgenvroeg wel,nu hebben we geen puf meer. Dinsdag 11 augustus Na een "hemelse" nacht slapen krijgen we een heerlijk ontbijt met een enorme fruitsalade,yoghurt,eitjes,brood,jam,wentelteefjes,verse jus en echte filterkoffie voor Jan haha,het is hier echt heerlijk en jammer genoeg zijn we hier maar voor 1 nachtje,na het ontbijt lopen we de enorme tuin in die bij deze B&B hoort en nemen nog maar wat foto's. We kletsen gezellig met de eigenaars en leren weer wat meer over de Ierse bevolking en hun gebruiken. Om 9.30 is het dan toch echt tijd om te vertrekken,op naar Keem Beach. Geen verkeerd uitzicht toch bij het wakker worden?? Turfhopen Het eerste stuk over Achill Island is weer erg mooi maar daarna krijgen we wat bredere wegen waar we gewoon 100 kunnen rijden hahaha das al even geleden. We stoppen in Crosmolina en Sligo en rijden dan verder naar de grens met Noord-Ierland. Zodra we daar de grens over zijn hebben we ineens geen routeaanwijzingen meer,we zien nog wel een dun roze lijntje,dus we rijden wel goed,maar blijkbaar is er toch iets verkeerd gegaan met het updaten van de kaarten op de Zumo. Jammer maar nu niks meer aan te doen. Het stuk langs Loch Erne valt ons erg tegen,we zien er weinig van en wat ons betreft is dit het minst mooie stuk van de reis. Om 16.45 zijn we in Donegal waar we slapen in Diamond Lodgings. Het is een B&B boven een winkelcentrum en als we inchecken zegt de gastvrouw dat we de motors wel even binnen mogen zetten om de koffers eraf te halen,dat doen we dus maar scheelt weer wat extra lopen,want we moeten wel op de derde verdieping voor onze kamer. Daarna mogen ze achter op de parkeerplaats staan. Op wat kleine buitjes na was het vandaag een frisse maar prima dag. Woensdag 12 augustus Na een ontbijtje bij de plaatselijke Spar vertrekken we om 8.30 richting Letterkenny,de gastvrouw van Diamond Lodgings laat nog een mooie foto zien van Slieve League en laat dat nou toevallig net ons eerstvolgende stoppunt zijn ;) Helaas is het er niet zo mooi zonnig en helder als op de foto,maar mooi is het er wel,en we klimmen het laatste stuk naar boven voor wat foto's. Als we weer terug beneden staan,praten we nog een poosje met een Ier die daar met een kar staat van waaruit hij wollen sjaals en truien verkoopt,wederom iemand die zeer geïnteresseerd is in waar we naar toe gaan met de motors en waar we al geweest zijn,wij vinden de Ieren echt heel aardig. Heel relaxt en altijd bereid om te helpen of tips te geven! Vanuit Donegal is het maar 55 km naar Letterkenny maar wij maken een omweggetje van 270 km via Glenngesh Pass en The Rosses helemaal langs de kust en rijden weer erg mooie stukken Hier is de benzine ook al een poosje uitverkocht ;) We zien nog een oude mosselkotter uit Yerseke maar die wordt niet meer gebruikt zo te zien,ook het pakhuis is al een poosje buiten gebruik. zalmkwekerij om 17.30 staan we bij het Apple Hostel in Letterkenny,daar zullen we die nacht slapen,ik zal er niet teveel woorden aan spenderen want na al die mooie B&B's is dit wel een schamele bedoening en niet voor herhaling vatbaar,de kamers zijn sober,erg gehorig en de gedeelde badkamer gebruiken we maar niet 't is er erg vies ;( We hebben er ook niet lekker gegeten dus daar kan ik ook niet veel over vertellen.) Dan maar snel verder naar de volgende dag want dan staat er veel op het programma. Donderdag 13 augustus We zadelen vroeg op en om 7.30 zitten we aan het ontbijt bij de Spar,verse broodjes en koffie en fruit dus wat wil een mens nog meer. Via Strabane rijden we Noord-Ierland weer binnen,dus het dunne lijntje maar weer volgend. Na Plumbridge krijgen we een erg mooi stuk,lange wegen maar met veel hidden dips,erg leuk om te rijden en we speren flink door. Eerste stop is in Corlaine t is mooi weer en we zitten lekker buiten in de zon. Verder naar Dunluce Castel,we stoppen voor wat foto's en rijden verder naar de Giant Causeway waar we om 11.30 arriveren,we zijn daar niet alleen!!! Busladingen vol worden er gedropt. We mogen de motors kort bij de ingang parkeren en dan laten we zoveel mogelijk achter in,op en naast de motor want het is warm,zonnig en we moeten aardig wat lopen daar,dus dan heb je geen gemak van een motorpak en zware laarzen. We betalen entreegeld en krijgen een kastje,waarmee we een soort route kunnen volgen en waar de legende van de Giant wordt verteld,eerst luisteren we er naar maar al gauw hebben we er genoeg van en lopen we gewoon lekker rond. Het verhaal ging over een reus die op de vlucht was,en de rest geloven we wel ;) of niet. ff 162 treetjes naar boven en dan zijn ineens al die mensen maar hele kleine poppetjes meer we lopen er ruim 2 uur rond en maken veel foto's en genieten van het mooie weer,wat boffen we zeg,want met regen en wind is het hier een heel andere ervaring denken we. Als we weer bij de motors komen kleden we weer om en zijn blij dat we weer even lekker kunnen zitten haha maar dat is niet voor lang,want zo'n 5 km verder ligt de Carrick-A Rede Ropebridge een touwbrug waar we ook even willen kijken. Ook daar moeten we weer een flink stuk voor lopen en zijn we ook weer niet alleen. Als we bij de brug komen moeten we ongeveer 10 minuten wachten omdat we niet allemaal tegelijk over de wiebelbrug mogen,en anders het "eilandje " te vol is. We komen veilig aan de andere kant en lopen een poosje rond het is er erg mooi. Na al dat lopen moeten we toch nog een stukje motorrijden ook,we rijden mooi langs de kust tot aan Larne waar we 2 nachtjes zullen slapen in Inverbann B&B,een prima ruime kamer+badkamer bij wat oudere mensen. We douchen eerst maar eens want we hebben het flink warm gehad vandaag met al dat lopen. We eten 's avonds in een restaurantje Carriages wat ingericht is als treincoupés. En we bekijken alvast de bustijden want de brommertjes mogen 2 nachtjes op stal in de garage,morgen mogen ze uitrusten want dan gaan we naar Belfast. Vrijdag 14 augustus We hebben lekker geslapen en kunnen 8.00 ontbijten,lekker en voldoende. Volgens de gastheer rijdt de bus om 9.00 maar helaas we staan voor niks te wachten. Dus terug naar de B&B en om 10.00 nog maar eens proberen,dan komt hij wel gelukkig,we hebben een enorm chagrijnige buschauffeur,blijkbaar pakken ze hier geen geld aan,hij tikt nijdig op zijn dashboard en ik ben wat aan het klooien met de ponden die we hier weer nodig hebben,dus hij ontploft bijna,pfffff de eerste vervelende Ier die we tegenkomen hier. Het is een ritje van een half uur ongeveer en waar de meeste mensen uitstappen gaan wij er ook uit. We lopen eerst naar Het Titanic Museum,daar doen we eerst maar eens een bakje koffie+gebak en dan gaan we naar binnen om te zien hoe de Titanic gebouwd werd al die jaren geleden,wat een zwaar werk is dat geweest! Indrukwekkend om te zien,daarna lopen we terug naar het centrum,we moeten tenslotte wat calorieën verwerken. Onderweg nemen we nog maar een hotdog en een smoothie ;) en gaan op zoek naar een black cab voor een route door de "probleemwijk" van Belfast. We krijgen veel informatie over de "troubles" tussen de katholieken en de protestanten van onze taxichauffeur. En hij laat ons de murals zien en terwijl we bij de muur staan om onze handtekening erop te zetten,rijdt er een auto langs,en schreeuwt een jongen ons niet de allermooiste woorden naar het hoofd,hmmm toch geen fijne sfeer daar. Onbegrijpelijk voor ons dat daar zoveel haat en nijd is en dat 's avonds gewoon de hekken daar dichtgaan. Wat kunnen mensen elkaar toch allemaal aandoen,diep triest!!! Tijdens de taxirit regende het wat,maar daarna klaart het weer op en lopen we nog wat door het winkelcentrum. Als we teruglopen naar de bushalte zien we ineens een aantal politie auto's stoppen bij het kantoor van de krant,ook een auto met speurhonden stopt,dus er zal wel wat aan de hand zijn,we lopen maar snel verder,gisteren op het nieuws hoorden we dat er nog een jongen doodgeschoten was,dus er zal misschien weer dreiging zijn,bah blij dat wij daar niet wonen zeg. De bus komt al snel en je zal het niet geloven in zo'n grote stad maar we treffen dezelfde chauffeur,zijn humeur is nog niet veel beter,maar we hebben vanmorgen een retour gekocht dus hoeven niet te betalen,hij keurt ons geen blik waardig ;( klantvriendelijkheid staat bij hem duidelijk niet op nr 1.) Om 20.30 eten we bij de chinees in Larne en daarna zijn we moe en duiken we vroeg ons bedje in,morgen richting Dublin. Zaterdag 15 augustus We hebben goed geslapen en staan om 7.00 op,7.30 ontbijten we en om 8.30 zijn we klaar voor vertrek,de buurman wil nog graag een foto van ons maken,dus vooruit maar. We rijden via Carrickfergus en de haven van Belfast naar Bangor,dan langs de kust naar Portaferry, waar we de pont naar Strangford nemen. Bij de haven van Ardglass stoppen we even en Jan maakt een praatje met een man die daar netten staat te boeten,ze kletsen wat over de visserij natuurlijk en terwijl ik sta te wachten zie ik ineens een zeehond in de haven zwemmen,wanneer ik mijn fototoestel pak om hem vast te leggen is hij alweer kopje onder natuurlijk en even later herhaalt hij het spelletje nog een keer,jammer maar ik heb hem echt gezien ;) In Dundrum doen we een bij Cafe Blue Bay (heeeeeeeeeerlijke taart daar hahahaha) een koffiestop en raken weer aan de klets met een aardige Ierse motorrijder die daar ook zit. Na de koffie nodigt hij ons uit om even een klein stukje met hem mee te rijden naar Dundrum Castle voor een mooi uitzicht. Het is inderdaad een mooi uitzicht,We lopen daar even rond en doen nog een praatje pot en dan zeggen we gedag en tuffen weer verder richting Dundalk daar kopen we broodjes,kaas en een blikje vis voor de lunch. Dan nemen voor het eerst in Ierland een stuk snelweg de M1 richting Droogheeda,het was blijkbaar een tolweg want het kost 2 euro als we eraf gaan, dat valt dus wel mee en qua kilometers zijn we even lekker opgeschoten. Dan weer lekker binnendoor naar Malahide waar we de laatste 2 overnachtingen in Ierland hebben geboekt bij B&B SanJuan. Het is weer een prachtige kamer incl badkamer,alleen komen de vliegtuigen wel erg kortbij overvliegen,we zitten maar 5 min van het vliegveld vandaan.,dus dat wordt met oordoppen slapen vannacht. Zondag 16 augustus Vandaag dagje sight-seeing Dublin,dus we nemen na een lekker ontbijtje samen met wat mede B&B'ers de bus richting stad. De gastvrouw heeft verteld dat we met gepast geld moeten betalen en dat doen we dus ook,deze buschauffeur is wel wat vriendelijker gelukkig. We gaan lekker boven zitten, t is een dubbeldekker ;) De Amerikaan die ook in de B&B zit verteld waar we het beste uit kunnen stappen,altijd fijn behulpzame mensen ;) We gaan eerst een "gratis" stadswandeling doen en we lopen met de 5 Duitse mensen uit de B&B naar de plek waar de gidsen vertrekken. Om 11.00 gaan we met een hele bups mensen met John mee,een wandelend geschiedenisboek,wat weet hij enorm veel te vertellen over de geschiedenis en gebouwen van Dublin,erg leuk om te doen en na ruim 3 uur banjeren door de stad geven we hem een vette fooi. We lopen terug naar de straat waar Temple Bar zit,het zag er daar erg gezellig uit en ik wil er nog wat foto's nemen. We eten eerst even een lekkere warme maaltijd en gaan dan op zoek naar de Hop-on-Hop-off bus waarmee je door de hele stad kan rijden en uitstappen waar je wil. We zijn moe en blijven gewoon lekker heel de route zitten en komen langs allerlei mooie gebouwen,ondertussen krijgen we ook nog info via een bandje wat afgespeeld wordt. Na ruim een uur,stappen we uit bij Trinity College en kopen daar nog koffie+thee,we praten nog een poosje met een jongen uit Bangladesh die in Dublin studeert en als bijbaantje in de winkel werkt. Hij is verbaast dat we heel Ierland rond rijden en vraagt wat we van Amsterdam vinden,daar wil hij nog weleens naar toe. Om 18.30 zijn we weer terug in de B&B 't is weer genoeg geweest voor vandaag,de voetjes zijn moe. Morgen vertrekken we vroeg want de boot vaart al om 8.00. Maandag 17 augustus Om 6.00 staan we weer naast ons bedje,we pakken in en gaan zo zachtjes mogelijk weg,zonder ontbijt,maar wel met een paar Weetabix koeken,fruit en wat sap wat klaar stond. Het is lekker rustig op de weg en om 8.00 staan we bij de incheck,we mogen gelijk aan boord en de motors mogen we zelf vast zetten. Het is heerlijk rustig weer,dus dat belooft een rustige zee,fijn!! We zoeken een lekker bankje uit en nemen koffie,we proberen nog een dutje te doen maar dat lukt niet,dan we gaan nog even lekker buiten zitten in de zon. Irish Ferries brengt ons veilig naar de overkant en om 12.00 rijden we weer in Engeland,we gaan richting het dorp met de langste naam, afgekort Llanfair PG. Op een gegeven moment rijden we op een lange rechte weg en ik zie ineens een bord staan "when red light shows stop" met daarachter knipperlichten en die staan inderdaad op rood,dus ff stoppen dan maar,we kijken in het rond en dan roep ik naar Jan " je gelooft nooit waarom we moeten stoppen! er komt een vliegtuig aan" hahaha wat een gekke ervaring,stoppen op de doorgaande weg voor een vliegtuig. Als we thuis later de foto's bekijken die Jan nog snel kon maken met z'n telefoon zien we dat er nog iets boven hangt,lijkt wel een drone!! Zie foto's voor het bewijs. als we in het dorpje komen,stoppen we even voor een foto en terwijl Jan de foto maakt,loopt er een vrouwtje langs die vraagt of hij ook weet hoe hij het uit moet spreken....ze ratelt het achter elkaar op haha,voor ons niet te doen dat Welsh. We rijden verder naar Conwy, we stoppen aan de rand van het stadje,waar we naar boven lopen op de stadsmuur,we lopen een stuk en hebben mooi uitzicht over het water, maar kunnen niet helemaal tot aan het kasteel komen,dan maar langs de haven,waar het behoorlijk druk is met kinderen die een soort wedstrijd houden wie de meeste krabben kan vangen. Het is mooi weer en zelfs warm en we hebben dorst van het klimmen en lopen, bij een vishandel kopen we een paar blikjes drinken,Jan praat nog even met de eigenaar over mossels,die worden daar nl ook gevangen,van Yerseke heeft hij nog nooit gehoord,maar hij wil wel weten hoe dat geschreven wordt en hij gaat navragen of iemand er daar iets vanaf weet. We lopen weer verder en als we terug bij de motors komen zien we bramen hangen,die zien er wel lekker uit dus Jan plukt er handenvol,heerlijk ;) We rijden richting Snowdonia en daar is het echt schitterend om te rijden,het eerste weggetje wat we hebben is erg smal,met gras in het midden,maar al snel komen we op de goede wegen met mooie bochten,daar houden we wel van. Heerlijk rijden daar,om 18.15 zijn we in Betws-Y-coed bij Vagabond Bunkhouse,vriendelijke ontvangst,maar wat een ouwe meuk daar,dat valt vies tegen na al die mooie B&B's. We gaan eerst maar eens op zoek naar eten, het is best een leuk dorpje,en op aanraden vd eigenaar van het Bunkhouse eten we bij het restaurant waar iedereen buiten zit,het is er heel erg druk,we kunnen aan de balie ons eten bestellen en gelijk afrekenen en na een tijdje staan er een paar heerlijke pizza's voor onze neus. De tv staat aan,blijkbaar is er een belangrijke voetbalwedstrijd bezig, dat is aan ons niet besteed en als de pizza's op zijn,lopen we op t gemakje nog een rondje en dan terug naar ons slaapplekje. Omdat we morgen een wat langere rit hebben duiken we op tijd in bed,we hebben keuze uit 5 slaapplekken,er staan nl 2 stapelbedden op onze kamer waarvan de ene dus een 2 persoons is vanonder,we kruipen toch maar gezellig bij elkaar,douchen slaan we maar over,beetje vies daar ook,we durven zelfs niet op onze blote voeten op de kamer te lopen ;( Dinsdag 18 augustus Vroeg wakker en dus ook vroeg weg,ontbijten doen we er ook maar niet,de gezamenlijke keuken zag er ook niet zo heel fris uit,we scoren onderweg wel ergens iets. De mooie route die we rijden doet ons al snel de laatste nacht vergeten,voor iedereen die nog eens naar Engeland gaat, ga vooral naar Snowdonia National Park het is er echt heel mooi!! Bij Harlech zien we nog een kasteel en een steile helling 25% met krappe haarspeldbochten,pfff niet mijn favoriet maar ik kom er heelhuids doorheen hahahaha. Goed voor het zelfvertrouwen. Als we gaan tanken zoeken we bij de super naar koffie en broodjes maar die hebben ze daar niet helaas (das de eerste keer),de baas van het tankstation verwijst ons naar een dorp verderop Barmouth daar kunnen we bij de Milkbar ontbijten zegt hij. We parkeren de motors voor de deur en kiezen ons ontbijt,voordat ik er erg in heb gooit de vrouw melk in de thee (getsie) en ook in de koffie van Jan zit melk (wat hij niet lust) dus we wisselen maar even. Brrrrr dat zijn wij niet gewend,vandaar natuurlijk de "Milkbar" We stoppen nog in Machynlleth en kletsen daar een poosje met een paar motorrijders uit Reading,we zitten even heerlijk op een bankje in de zon en eten wat fruit en yoghurt. De volgende stop is in Aberystwyth aan de kust,we hebben afgelopen winter de serie Hinterland gezien op Netflix die daar opgenomen is, en dat zag er wel mooi uit,dus ik heb de route daar langs gelegd. Het is prachtig weer als we er aankomen,we parkeren aan de boulevard en eten daar eerst wat en gaan daarna een rondje lopen om wat foto's te nemen. Jan zet vandaag de 20.000 km op zijn Tiger ik heb vorige week de 10.000 gehaald maar was te laat om er een foto van te nemen. Ze staan dus niet bepaald stil ;) We krijgen alweer een prachtig stuk om te rijden, Llandrindod Wells, alleen maar bochten en mooi asfalt dus echt geen straf om te doen. Na 330 km's zijn we om 17.30 bij Bridge Inn in Abergavenny. Gelukkig weer een schoon en net spulletje,we gaan eerst maar eens heerlijk douchen. Het is een cafe met aparte kamers,dus we kunnen kortbij eten,we gaan voor een visje vandaag, Jan cob en ik scampi's met dikke frieten en erwtjes. We zijn de frieten wel beu nu,straks thuis zullen de gekookte aardappels weer lekker smaken. Als toetje nemen we nog een ijsje bij het dichtbij gelegen pompstation. We internetten nog wat voordat we gaan slapen. Woensdag 19 augustus Vandaag de laatste dag van onze trip door Engeland,Ierland en Wales. Nog bijna 400 km voor de boeg. Ons ontbijt staat al klaar op de kamer in de koelkast,melk,jus,koffie+thee kunnen we zelf zetten en verpakte croissantjes en muffins liggen ook klaar,dus we kunnen ons eigen gang gaan. Om 7.30 vertrekken we richting Dover. Eerst maar een stuk snelweg tot voorbij Bristol. We stoppen in Marlborough waar we even over de markt lopen,als ik een banaan wil afrekenen krijg ik hem hem gratis mee ;) We rijden een stuk met erg veel rotondes, die zijn er genoeg in Engeland, we tanken in Farnham en eten daar een paar (te vette blijkt achteraf) broodjes,we hebben er allebei de hele middag last van, we rijden naar Turnbridge Wells waar we nog een laatste gebakje nemen en om 17.15 arriveren we in Dover. De gastheer van Bleriot's B&B rijdt zelf ook motor en verteld honderduit over zijn eigen motor een KTM die blijkbaar helemaal in de soep gelopen is, pas als hij een telefoontje krijgt stopt de waterval van woorden,we lopen naar onze kamer en installeren ons voor de laatste nacht. De laatste maaltijd nuttigen we bij een Indiaas Restaurant,hebben we nog nooit gegeten dus we denken laten we eens gek doen. Het ziet er wel gezellig uit en we doen een keuze van de menukaart en hopen maar dat het een goede is. We krijgen papadums met sausjes vooraf,dat smaakt in ieder geval al lekker. Jan heeft een vrij pittig gerecht met lamsvlees en ik heb kip Korma,daarbij nog 2 soorten rijst en knoflookbrood dus dat wordt lekker stinken ;) We vinden het allebei verrassend lekker dus voor herhaling vatbaar. Er is nog wat gedoe over de rekening want die klopt niet helemaal volgens mij, de ober praat maar gebrekkig Engels en lijkt ons niet te snappen,als er iemand anders bijkomt blijkt dat er nog 10% kosten voor de bediening bijkomen,die waren niet incl. dus ja het zal wel,we gaan maar niet te moeilijk doen voor die laatste maaltijd. We lopen door het centrum terug waar veel opgeschoten jeugd rondloopt,we zien ook nog iemand in een steegje laveloos op de grond liggen,geen fijne sfeer daar 's avonds ;( Het bed wacht op ons en we duiken maar weer op tijd erin,morgen vroeg naar de boot. Donderdag 20 augustus als we om 6.15 de gordijnen opendoen zien we dat het regent,getsie zijn we niet gewend hier hahahahahaha,we pakken in en binnen 10 minuten zit alles weer op de motors,het is maar een klein stukje naar de haven dus binnen 10 minuten staan we bij de incheckbalie.We moeten nog langs een paar douanes die kaarten laten zien waar wapens op staan, en ze vragen of we die bij ons hebben.......,jahoor,zitten in onze tanktas,nou goed!!! We moeten nog een poosje wachten tot we de boot op kunnen en het miezert nog steeds licht,dus we zullen de beroemde white cliffs of Dover niet kunnen zien bij het wegvaren,jammer! Even na 7.30 mogen we dan toch aan boord,Jan moet rechts en ik naar links,pffff mogen we niet eens samen staan. Er rijd een jongen op een Honda CBR 125 voor ons de boot op met een rugzak,met daaraan vastgeknoopt een tent,drinkfles en nog allerlei zakken en spullen en de banden daarvan flapperen in het rond,hmmmmm niet echt een veilige manier om met je motor op pad te gaan lijkt ons,eenmaal aan boord weet hij ook niet hoe hij zijn motor vast moet zetten en ook bij het verlaten van de boot staat hij te stuntelen om de spanbanden los te maken. Zo zouden wij niet ontspannen op reis gaan. We maken aan boord de laatste Engelse ponden op aan koffie en wat spulletjes uit de shop aan boord en na 2 uur varen staan we in Duinkerken weer op de vaste wal. Het zit er op voor deze vakantie,het was een fantastische reis met veel mooie ervaringen. Om 13.45 staan we weer thuis en kunnen de motors weer een flinke wasbeurt krijgen,de vieze kleren kunnen weer in de wasmachine en we slapen vanavond weer lekker in ons eigen bedje. Hopelijk hebben jullie een beetje mee kunnen genieten van onze mooie reis.

1. Wat heb ik van deze blog kunnen genieten Anja! Ik rijd zelf ook veel op mijn motor. Ik heb zelf laatst nieuwe onderdelen gekocht voor mijn motor. Ik ben er super blij mee.

2. Wat heb ik van deze blog kunnen genieten Anja! Ik rijd zelf ook veel op mijn motor. Ik heb zelf laatst nieuwe onderdelen gekocht voor mijn motor. Ik ben er super blij mee.

3. Bedankt voor je reactie Peter,wat rijd je zelf voor motor?

4. Hallo Anja,

Hebben jullie ook de route digitaal beschikbaar?