dinsdag 30 augustus 2016

2016 Pyreneeën

Na weer een flinke,grondige voorbereiding is het dan eindelijk zover,we gaan weer een mooie motortrip maken,deze keer naar het zuiden,met de Pyreneeën als hoofddoel. Ook zullen we een stuk van de Route des Grandes Alpes rijden Op vrijdag 5 augustus is het zover,Jan heeft een dagje eerder vrij kunnen krijgen dus we vertrekken niet op 1 van de zwarte zaterdagen die voorspeld zijn. Nu hebben wij daar doorgaans toch weinig last van omdat we meestal zo weinig mogelijk snelweg rijden,maar de eerste dag doen we dit wel deze keer om even wat sneller op te schieten,dus om 5.00 uur springen we uit ons warme nestje en nemen nog de laatste bordjes pap voor de komende weken tot ons. Om 6.30 uur vertrekken we gepakt en gezakt voor 18 dagen motorpret. Het is nog frisjes in onze nieuwe doorwaai jasjes en de handvatverwarming gaat dan ook al snel aan. Tot St-Vith rijden we snelweg,in Reuland stoppen we voor onze eerste bakjes koffie met een appelflap en eclair. We rijden langs Dasburg en stoppen nog even bij Jan en Hilly in hotel Daytona in Dasburg, ze hebben het erg druk, het is wisseldag,maar even snel een bakje leut lukt wel,we hebben ze verwend met een zak Zeeuwse bolussen. De meegenomen boterhammetjes smaken lekker tijdens de stop bij Mezzach aan de Saar. Het zonnetje komt erbij. Na nog een tank- en koffiestop rijden we mooi richting de Vogezen, het was er nog flink nat, had net nog geregend. Om 17.15 uur arriveren we in Ribeauville in de Elzas waar we onze eerste overnachting geboekt hebben bij Gite Meyer-Liss,het is een wat ouder pension,maar de kamer is ruim,schoon en we zouden er zelfs kunnen koken,alles is aanwezig. Maar dat gaan we niet doen,na een lekkere douche gaan we op zoek naar wat te eten. Het is een echte wijnstreek hier en de streek staat ook bekend om de ooievaars die er nestelen. Ribeauville is een fleurig oud stadje en het is er gezellig druk. We eten er lekker, om 21.30 uur zijn we terug in ons pension en drinken nog een bakkie koffie en thee,de motors staan veilig achter geparkeerd en we zijn moe,dus we duiken lekker in bed, na 610km is het welletjes voor vandaag. Morgen weer een lange rit voor de boeg. Zaterdag 6 augustus We hebben redelijk goed geslapen maar zijn wel vroeg wakker (zoals gewoonlijk) we laden alle spulletjes weer in en op, en om 8.00 uur kunnen we aanschuiven voor een heerlijk ontbijt met allerlei zelfgemaakte jams. De croissantjes en het stokbrood zijn vers gebakken,er is yoghurt dus we eten ons buikje lekker vol. We kunnen er weer tegenaan. Het is prachtig weer,we twijfelen even, nemen we de lange route of de korte?,ik heb een aantal alternatieve routes gemaakt ivm mogelijk slecht weer. Volgens de Garmin zou het 9.00 uur rijden zijn, maar dan nemen we wel mooi de Vogezen mee,en daar komen we op de terugweg ook wel langs, maar het kan daar ook heel veel regenen weten we uit eerdere ervaring. Ja we gaan dus toch maar voor de mooie route ;) Col de Schlucht,Bonhomme en Grand Ballon vliegen onder onze wielen door, 't is weer dik genieten. We pauzeren pas om 11.30 uur als we moeten tanken,de Vogezen zijn we dan al uit. We rijden door en kopen rond 14.30 uur wat te eten bij een grote supermarkt,we moeten dan nog ruim 200 km,dus dat wordt geen vroegertje vandaag. Na een mooi stuk door de Jura stoppen we nog een keer rond 17.00 uur in de buurt van Valserine,duidelijk een wintersport gebied,de prijzen zijn er pittig, voor een bak koffie,thee en 2 stukjes taart mogen we 17,80 afrekenen. Ik raak wat moe en Jan neemt de kop over,als toetje krijgen we de Grand Colombier nog,pittige klim met korte bochtjes ongelooflijk dat ze daar met de tour zo hard naar beneden kwamen racen! Na nog wat kleine bochtjes arriveren we om 20.00 uur bij Vila BeauSejour,de gastheer komt naar buiten en de motors mogen gelijk de garage in,altijd fijn ;) We rammelen onze tassen van de motors af en willen snel gaan eten. We denken dat we wel kunnen lopen naar het dorpje,maar de gastvrouw wil daar niks van weten,ze spoort haar man aan om ons even met de auto te brengen. Hij spreekt geen Engels en wij niet zo heel veel Frans, maar het komt helemaal goed,als we bij het restaurant komen vraagt hij of er nog een tafel vrij is voor ons,helaas,alles bezet. Hij neemt ons mee naar de pizzeria die aan de andere kant van de straat zit,daar kunnen we gelukkig gelijk aanschuiven. Hij geeft zijn telefoonnr aan de bazin, en sommeert haar om hem te bellen wanneer wij klaar zijn zodat hij ons dan weer op kan halen. Wat een service, top!! We zoeken allebei een pizza uit van de kaart en smullen er heerlijk van, we nemen ook nog maar een ijsje,dat hebben we wel verdiend na een dagje sturen. 491 km's hebben we achter de rug. We springen nog even lekker onder de douche als we terug zijn en dan is het toch echt bedtijd,de luikjes vallen snel dicht ;) Zondag 7 augustus Halverwege de nacht wordt ik wakker met hoofdpijn,snel wat innemen dan is het hopelijk morgen weer over,ik slaap tot de wekker afgaat om 7.30 uur. De man des huizes verzorgt het ontbijt,het is prima in orde,een perfect plekje voor 50,00 euro. Om 9.00 uur vertrekken we richting Florac. We rijden mooie stukken met fijne bochten en komen door een mooie wijnstreek Côte de Rotie. In Vienne stoppen we bij een Mac D voor thee en koffie,we laden ook de communicatieset daar nog even bij,dat waren we gisteravond helemaal vergeten. Ook tanken we daar en kopen nog een lekker maaltijdsalade en wat fruit bij de Super U. De temperatuur loopt alweer aardig op,maar als we de cols oprijden is het weer wat frisser,we rijden door Parc Naturel Regional du Pilat,Col de Doizieux,Col d'Oeillon (mooi),Col du Banchet en Col du Sapet rijden we op en af. Vervolgens komen we via P.N.R des Monts Ardeche in de Cevennen,ook weer een erg mooi gebied,we stoppen ergens onderweg bij een streekproductenmarkt en eten daar lekkere crêpes au sucre,het is er superdruk en we rijden dan ook al snel weer verder ,niks voor ons al die slenterende mensen. Het laatste mooie stuk is Gorge du Tarn,prachtige bochten weer,de Garmin van Jan geeft een andere route en aankomsttijd dan die van mij (vreemd!) maar 't is weer genoeg geweest voor vandaag en om 19.15 uur parkeren we de motors bij Grand Hotel du Parc in Florac. We zitten in een bijgebouw aan de straatkant en kunnen de motors ongeveer naast de deur parkeren,makkelijk,dan hoeven we niet te ver te sjouwen met onze spullen. Na een korte opfrisbeurt lopen we het stadje in om wat eten te eten vinden,er is een gezellig pleintje waar het erg druk is. De bediening laat nogal op zich wachten en het eten is er matig,om 21.30 uur zijn we klaar en lopen we terug richting hotel,de batterij is leeg dus slapen. Maandag 8 augustus Omdat we deze keer geen ontbijt incl. hebben lopen we naar de plaatselijk bakker voor wat verse broodjes,we eten ze op de hotelkamer op en vertrekken om 9.00 uur. We rijden gelijk een prachtig stuk door de Gorges du Tarn,het is nog heerlijk rustig en de bochten rollen onder onze banden door,we genieten volop. We stoppen voor koffie bij La Malène en op de markt daar kopen we lekker fruit voor de nodige vitamientjes. Dan rijden we richting Milau,waar we natuurlijk de beroemde brug even op de foto zetten. Via P.N.R des Grands Causses en Haut-Languedoc rijden we steeds verder zuidwaarts en 't is flink warm vandaag,ik zie ergens 34 gr op een meter staan. Rond 16.30 uur rijden we Carcassonne (oude stad van de Catharen) binnen en gaan we de oude vesting bekijken,het is er erg toeristisch,we lopen er een poosje rond,drinken koffie met een tompouce en na wat foto's gaan we verder richting St Paul de Fenouillet waar we 2 nachtjes gaan slapen in Chambre d'Hotes le Pastadou. Als we op de bel drukken ziet het er erg somber en verlaten uit,maar al snel horen we wat gerommel en gaat de deur toch open,we zijn welkom en de motors kunnen wederom veilig in de garage staan die achter het huis ligt.De gastvrouw is supervriendelijk en doet erg haar best om langzaam en verstaanbaar Frans te praten en zodoende alles duidelijk te maken. We hebben een hele grote kamer+balkon.We douchen eerst voordat we wat te eten gaan zoeken in de plaatselijke snackbar,het eten is er matig (niet goed gaar) jammer,het ijsje is er weer heerlijk,dat maakt weer wat goed,om 22.15 uur gaat de tent dicht en worden we het terras afgeveegd. Dinsdag 9 augustus Om 7.00 uur zijn we paraat,we kunnen om 8.00 uur ontbijten,vrouwtje geeft uitleg over alle dingen die ze zelf gemaakt heeft voor het ontbijt,vooral veel zoetigheid, en om 9.00 uur vertrekken we richting de Spaanse kust. Vele bochtjes draaien we links en rechtsom,sommige wegen zijn goed andere weer wat bobbelig maar 't is er prachtig,we zien er cactussen en oude olijfbomen. In Ceret doen we een bakje koffie en thee bij de plaatselijk Spar. Dan krijgen we een serieuze file richting Spaanse grens,tjonge heel Frankrijk loopt leeg om daar in het grensplekje wat te gaan kopen lijkt wel. Het is er mega druk,gelukkig kunnen we de file redelijk goed passeren en we rijden dan zo snel mogelijk Spanje binnen. Net over de grens tanken we en lunchen we ook gelijk maar. Dan een wat saaier stuk richting de kust,maar dan begint het weer echt mooi te worden. In Cadaques eten we onze meloen op die we onderweg bij een stalletje gekocht hebben en kijken naar de vele bootjes die daar liggen. Dan rijden we naar Cap de Crues,wat een schitterend stuk weer,wel veel te druk met auto's maar ja zo kunnen we wel mooi rondkijken,we nemen wat foto's bij de vuurtoren en rijden dan weer terug en gaan richting Banyul-sur-Mer,ook daar is het weer een heel stuk file waar we gelukkig voorbij kunnen rijden. We krijgen nog een flinke regenbui,schuilen even en moeten dan toch helaas de regenpakken aan,pffff lijkt wel een sauna. Niet fijn. Een poosje later knapt het weer op gelukkig, en we rijden naar Cap Bear,daarna rijden we Port-Vendres binnen waar we aan de boulevard gezellig gaan eten,er lopen 3 zwaar bewapende militairen rond,hmmmm beetje vreemd,maar na een tijdje vertrekken ze gelukkig weer. De regenpakken kunnen terug in de tas en om 20.00 uur rijden we weg,volgens de Garmin Zumo nog een uurtje rijden. Helaas loopt dat wat uit,want de weggetjes die we nog moeten rijden zijn klein en smal en het wordt ook al snel donker, hmmmmmm niet fijn in het donker rijden zo,pas 21.50 uur en 340 km's verder zijn we bij ons slaapplekje . De eigenaar kijkt ons wat meewarig aan,hij zal wel denken die zijn ook niet goed wijs hahaha. De motors mogen weer in de garage,gezellig samen bij de tjoekjes. Woensdag 10 augustus Na wederom een zoet ontbijt rijden we om 9.00 uur St Paul d F. uit,eerst maar weer eens tanken,voordat we droogvallen. Gorges de Galamus staat als eerste op het programma,mooie kloof om door te rijden,het is er druk met jongens en meiden die gaan canyoning en raften. Dan de Gorges de Pierre Lyss ook mooi. In Quinlan stoppen we voor koffie+koek. Verder naar Col de Parailhes,pittige korte en steile bochten,niet mijn favoriet,vind ik nog steeds lastig om te rijden en ik ben blij dat we niet teveel auto's tegenkomen,niet alle bochten gaan even lekker,maar na wat oefenen en instructies van Jan gaat het weer vlotter,die achterrem slepend gebruiken bergopwaarts was ik weer ff kwijt. De lunch is weer een lekkere maaltijdsalade en fruit. Op Col de Port een koffiestop met op de achtergrond het geklingel van een flinke kudde koeien die daar lopen. Vanmorgen zag ik nog een klein everzwijntje op de weg springen nadat Jan voorbij was,hij was zo in paniek dat hij niet wist hoe hij terug de bosjes in moest,ik kon helaas net mn fototoestel niet op tijd pakken om hem op de foto te zetten,jammer. We rijden echt weer prachtige stukken en de bochten zijn ontelbaar. Col d'Aspet en Menté rijden we nog en om 18.00 uur zijn we bij hotel Europa in Les,we zitten nu in Spanje. Mooie kamer en een goed bed,heerlijk. We eten vandaag in het hotel,lekker macaroni. Het was mooi weer vandaag,maar bovenop de cols was het maar 10 gr en erg veel wind, dus de vesten bleven lekker aan onder de doorwaai-jassen. Donderdag 11 augustus De bedden lagen lekker maar toch zijn we vroeg wakker,we blijven nog even lekker liggen,ontbijt is vanaf 7.30 uur. Het ontbijt is niet geweldig maar we hebben weer wat binnen en om 9.00 uur zijn weer klaar om op te stijgen. We starten met Col de Portillion en daarna de Peyresourde,die hebben ze bij de tour de France ook gereden. Het is nog frisjes als we de Tourmalet op rijden,wat veel wielrenners zien we op de vele cols,petje af voor al die mensen die de moed vinden om zulke beklimmingen en afdalingen te doen!!! Jan klimt nog een stukje verder naar boven om even wat foto's maken en dan rijden we weer naar beneden,daar bestellen we nog maar eens pannenkoeken,lekker. Verder naar Cirque de Gavernier,wauw wat een strak asfalt hier en een brede weg,we kunnen lekker het gas erop houden. We lopen daar een stuk maar hoe dichterbij we komen, des te minder we het goed op de foto kunnen krijgen,dus we besluiten te stoppen want we weten niet precies hoever het lopen is,we kopen nog een lekker stuk nougat (Yammie) en een lekker stokbrood met ham. Terug over het mooie asfalt en bij de pont Napoleon waar we vanmorgen ook al langs kwamen, zijn ze nu aan het bungeejumpen,poeh nooit zou ik dat durven!! Wel mooi om te zien. Dan komt de Col d'Aubisque nog,ook weer mooi,maar we raken wat in de stress omdat we allebei al een poosje op reserve rijden,maar gelukkig in Laruns komen we een benzinepomp tegen en kunnen we de paardjes weer van het nodige sap voorzien. Dan de Col de Portalet nog waar we de grens weer oversteken,weer een heel ander gebied. Strak asfalt door de Val de Tena,we knallen lekker door. Laatste stuk naar Jaca is snelweg,gek om weer eens 120 te kunnen rijden ;) Bij Jaca moeten we nog even flink zoeken naar het hotel,ik heb dit last-minute nog veranderd omdat we midden in de stad zouden slapen en de motors aan de straat moesten staan. Het hotel wat ik nu geboekt heb ligt een stukje buiten de stad en ik dacht dat ik het had veranderd in de route op de Zumo maar dat is blijkbaar niet goed gegaan. Maar uiteindelijk staan we tegen 19.00 uur bij hotel Charle een soort verbouwde boerderij,waar je ook paard kan rijden. Het ligt naast een drukke doorgaande weg en we rijden er eerst voorbij omdat we geen duidelijke afslag zien,als we terugrijden kunnen we gelukkig wel goed uitvoegen en de motors achter parkeren. Het is er netjes en schoon en we hebben een lekker koele kamer,alleen kunnen we pas na 21.00 uur eten,hmmmm dat vinden we best laat maar ja dat is hier nu eenmaal de gewoonte. We eten wel erg lekker,salade,lasagna,tortilla+kip,ijs met vanillesaus. Net als wij klaar zijn om 22.15 uur komt er een hele club kwebbelende tieners met begeleiders het restaurant binnen die nog moeten eten. Wij gaan lekker naar onze kamer,helaas hebben we geen goede wifi,dat komt nogal eens voor hier. Vrijdag 12 augustus Na een lekker nachtje pitten zitten we om 8.30 uur aan het ontbijt,jippie ze hebben lekker fruit daar hou ik wel van. Om 9.15 uur vertrekken we richting de Gorges de Kakuetta waar we een wandeling gaan maken. We rijden via Col de Somport en Col de Labays,we rijden daar een stuk verkeerd,maar ik krijg het na een poosje in de gaten omdat we maar niet bij de Kakuetta aankomen,dus we moeten een stukje terug. Bij Auberge Bierrex lunchen we eerst nog even lekker en om 13.30 uur zijn we bij de Gorges de Kakuetta waar we de motors parkeren,de jassen en laarzen uitgooien, want dat loopt niet fijn,de loopschoenen hebben we mee in de koffer.Na betaling van 5 euro pp. mogen we naar binnen Het is een wandeling van 4 km heen en terug maar er zitten best wat klimmetjes in en we lopen er niet alleen. Maar wat is het mooi daar,we nemen veel foto's en toch bij thuiskomst vallen die tegen maar ja we hebben er erg van genoten,we zien zelfs gieren vliegen,die zitten daar ook veel. Na 2 uur wandelen zijn we weer terug bij het startpunt en nemen we eerst een heerlijke smoothie in het restaurant,dat hebben we wel verdiend. Via Larrau rijden we naar de Vallee de Salazar een mooi stuk rijden weer,de wegen zijn super in Spanje,we kunnen even lekker doorrijden en dat is fijn want het is best warm vandaag, 33 gr op de meter dus een beetje rijwind is dan wel fijn,ik heb een koelvest van Macna gekocht en dat werkt fijn,je gooit een liter water in het vest en je blijft redelijk goed koel. We tanken nog maar eens een keer voor 1,16 euro en rijden dan langs Embalse de Yesa een mooi blauw stuwmeer. Omdat we niet weer zo heel laat willen eten besluiten we om in Jaca zelf wat te zoeken,maar ook in de restaurantjes daar kun je pas na 21.00 uur aanschuiven voor een warme hap,dus dan rijden we maar naar de Mac, haha eigenlijk tegen onze principes omdat we niet houden van die slappe hamburgers en kleffe friet,dus nemen we maar een lekkere salade dat gaat nog wel. We zijn net op tijd want na ons loopt het helemaal vol,er zijn dus toch meer mensen die wel vroeger willen eten. De wifi werkt daar wel goed dus dat is dan weer een voordeel ;) kunnen we ff bijkletsen en bijlezen wat er in Nederland allemaal gebeurd. Om 21.30 uur rijden we terug naar hotel Charle waar we nog een nachtje slapen.Nog ff lekker douchen en dan duiken we ons bedje weer in. Zaterdag 13 augustus We zitten alweer op de helft van onze vakantie, maar wat hebben we al veel moois gezien en beleefd,maar er komt nog meer ;) vandaag de meest spannende dag maar dat weten we nog niet als we vertrekken na een fijn ontbijt. Ik twijfel een beetje of we de "moeilijke" route gaan nemen,daar zit nl een stuk onverhard in van 35 km,ik had ergens op een motorforum gelezen dat er een weggetje zou zijn naar de Monte Perdido en dat heb ik ook gevonden op Basecamp. Dus ja, het is mooi weer en al een poos droog, en Jan haalt me over om het gewoon te proberen. We gaan het zien. Bij Nerin rijden we omhoog en het bordje verboden voor motorvoertuigen besluiten we te negeren. Er rijden ook mountainbikes omhoog en op Google Earth heb ik gekeken hoe het er uit zag,en dat is best te doen. Het is zanderig en er liggen wat stenen maar het rijd goed. We stuiven lekker door,er zijn geen lastige bochten dus prima zo. Als we boven komen wacht ons een spectaculair uitzicht ,yess daar doen we het voor,het is er echt heel mooi en we genieten ervan. Het is er stil en op wat fietsers en wij na zien we er niemand. Wat voel je je dan klein en nietig als je naast zulke enorme steenmassa's staat,we nemen de nodige foto's,drinken en eten nog wat en vertrekken dan verder voor de afdaling. De weg wordt steeds minder goed en de stenen worden groter,de pitten dieper ;( niet leuk! We komen auto's tegemoet met groepjes mensen die daar gaan lopen (denken we) dus ja dan zal het toch wel te doen zijn hopen we. Nou het valt vies tegen,we hotseknotsen van links naar rechts en ik heb het zweet over mn rug en verder lopen ;) Bah bah wat een slecht stuk,als ik Jan op een gegeven moment zie stuiteren,zie ik het niet meer zitten en rem ik en moet ff op adem komen,na wat instructies van Jan gaat het weer, maar even later moet ik op een steil stuk met ook nog een haarspeldbocht erin bijna m'n motor neerleggen,oef ik kan hem nog net overeind houden! Jan zet zijn motor neer en komt me helpen,samen lopen we een stukje naar beneden met mijn motor tot het weer wat minder steil is. Tjonge wat een slecht pad nu zeg,maar ja omdraaien kan hier ook niet daar zijn de motors te zwaar voor en is de weg te steil. Als we een stuk verder zijn staan we ineens voor een slagboom.......die niet open kan. Nee hè, wat nu?? Er zitten aan beide kanten 2 smalle openingen en Jan kijkt of we er langs kunnen,dat gaat misschien net, maar dan moeten wel eerst onze koffers eraf,tjonge wat een gedoe zeg, maar ja terug is ook geen optie. Maar we krijgen het voor elkaar en een stukje verder hebben we nog een flinke plas waar we door kunnen, Jan doet het 2 keer,wat nog een mooie actiefoto oplevert,hij is tot op zijn kont nat. Jaja zo maak je nog eens wat mee,maar we zijn blij dat we zonder brokken beneden zijn gekomen. Dus voor alle motorrijders die dit blog misschien ook lezen,ga bij Nerin omhoog tot het mooie uitzicht op de Monte Perdido,dat is echt wel de moeite waard, maar als je slim bent rij je dezelfde weg terug ;) Van de hele slechte stukken heb ik geen foto's gemaakt dus deze vallen nog wel mee ;) We zijn flink stoffig geworden en bij de volgende pomp waar we tanken,spuit Jan de motors schoon in de wasstraat en kopen we wat te drinken. We rijden verder en bij Sarvisé eten we een broodje Hot-Dog. De verdere route is het heerlijk rijden over de N260, Col de Foradada,Gorges de Ventemilla ,Col de Fadas rollen onder onze banden door,prima weg die 260. Via de N230 door de Vallée de Ribagorcana rijden we naar Tremp waar we in hotel Alegret een overnachting hebben geboekt. Daar worden we netjes en vriendelijk ontvangen door de eigenaar die prima Engels praat,de eerste Spanjaard die we ontmoeten die dit kan/doet. We krijgen een prima kamer met airco en goed werkende wifi. We lopen Tremp in om wat te eten te zoeken en strijken neer op een gezellig terras waar we lekker eten. Om 23.00 duiken we ons koele bed in. Heerlijk slapen. Zondag 14 augustus Om 8.00 uur staan de motors ingepakt klaar en om 8.30 uur zitten we aan het ontbijt in het hotel,na nog een potje gezellig kletsen met de eigenaar die nog wat tips geeft vertrekken we om 9.30 uur richting Andorra waar we 2 nachtjes zullen blijven slapen. We rijden met een flinke omweg via Col de Corniols,de Faidella, Boixols en col de Jou, het is weer één bochtenparadijs vandaag. Om 14.30 stoppen voor een lekkere lunch, paella voor 2 echt lekker,we nemen ook nog maar eens een toetje voor de verandering, 't is ten slotte vakantie hahahaha. We stoppen nog bij een groot stuwmeer waar we wat foto's nemen,wat een enorm bouwwerk is dat zo'n stuw. Het landschap was weer helemaal anders vandaag,veel grote lappen met graanvelden en andere stukken waar de aarde helemaal rood was. Het laatste stuk rijd Jan voorop,bij mij is de vaart er een beetje uit en de bochtjes lukken niet meer zo lekker. We rijden het laatste stuk naar Andorra,wat een drukte ineens weer,grote winkels en enorm veel benzinepompen, en de prijs dat is een lachertje, 98 cent!!!!! De Garmin van Jan geeft een heel andere route aan dan die van mij,gek hoor,ik heb op allebei dezelfde routes gezet en toch krijgen we andere aanwijzingen,maar die van Jan klopt en zo staan we om 19.00 uur bij Hotel l'Aldosa dat gerund wordt door mensen uit Nederland,de fam vd Wal. We kunnen dus gewoon lekker kletsen. We hebben een prima kamer en eten kunnen we er ook. De zoon des huizes is kok,nou we eten er heerlijk tomatensoep,eend en crème catalane,dikke pluim voor Andre!! Als we uitpakken horen we een soort Gert en Hermien buiten op het plein achter het hotel staan blèren,not our kind of music. Als we beneden komen vertelt Bas dat we geluk hebben,de afgelopen 2 nachten hebben ze daar tot 's morgens vroeg keiharde muziek gedraaid. Nou blij dat we dat gemist hebben. Maandag 15 augustus We hebben goed geslapen en kunnen vanaf 8.00 uur ontbijten,we doen het op 't gemakje vandaag. Het ontbijt smaakt goed en Jan heeft weer eens een eitje das best lekker na al dat stokbrood en croissantjes. Rond 9.15 uur rijden we weg, eerst een stukje terug naar Spanje,in Sort kopen we 2 flessen water en een banaan voor 1,70 bij een oud baasje,wat een koopje,we hebben dikwijls genoeg 2 euro voor 1 fles moeten betalen. We rijden weer prachtige stukken over Col de Canto en Port de la Bonaigua. In Vielha lunchen we met Bocadillas met serranoham en brie,erg lekker. Dan een stuk tunnel van 5 km,brrrrrr koud hahahah 't is 19 gr we zijn wat meer gewend de laatste dagen. Verder naar Pont du Suerte en bij Senterada gaan we nog een stukje binnendoor op aanraden van de hoteleigenaar in Tremp. We rijden eerst nog een stuk verkeerd maar dan zien we eindelijk de goede weg, ' t is een mooie weg,daarna komen we weer op de N260 terecht en kan het gas er weer op. In Andorra stoppen we nog bij een E Le Clerq een megagrote supermarkt,leuk om eens te zien maar wij hebben allen wat water nodig ;) Jan maakt wat foto's van de vis die ze daar verkopen zag er wel netjes uit. Jan kijkt nog even in een fietszaak en om 19.00 uur zijn we terug bij l'Aldosa. We douchen lekker en om 20.45 uur kunnen we aanschuiven voor weer een heerlijk maaltje,gefrituurde uienringen,gebakken aardappeltjes met varkenshaas en sla, en brownie+ijs en bosbessensap,nou mijn dag kan niet meer stuk,het smaakt echt heerlijk!!! We kletsen nog een poosje met de eigenaars en om 23.30 uur duiken we onder de wol, morgen de laatste dag in de Pyreneeën alweer! Dinsdag 16 augustus We hebben de wekker op 7.00 uur gezet want we willen voor het ontbijt inpakken en opzadelen. Ontbijt smaakt weer prima en we nemen afscheid van een mooi hotel en gezellige mensen. Kom je in Andorra ga dan zeker op bezoek in hotel l'Aldosa! Je kan er ook een offroad cursus reserveren. We rijden via Col d'Orion naar Col Puymorens en dan naar de Col de Tosses,wauw wat een prachtig stuk weer,vele bochten verder stoppen we voor koffie en dan rijden we het laatste stuk Spanje Col d'Ares,we zien een mooi uitzicht met een restaurant erbij en willen daar wat eten. Als we binnenstappen worden we al vreemd bekeken en als we vragen voor een tafeltje zeggen ze dat het vol zit,terwijl er nog zeker 6 tafels vrij zijn,ook achter buiten is geen plek terwijl daar bijna niemand zit. We lopen naar buiten en pakken een fles water en een zak nootjes uit de koffer,op het terras voor het restaurant waar ook nog plastic stoelen en tafels staan en echt helemaal niemand zit, gaan we dan demonstratief toch echt even zitten,pffff nog nergens meegemaakt dat we niet welkom waren. Als we daar 10 minuten zitten stuurt de baas een jongen naar buiten die in het Spaans tegen ons begint te praten,we doen net of we hem niet begrijpen,maar het komt erop neer dat ook dit terras alleen voor klanten is,wat een waardeloze tent zeg,we drinken onze fles water leeg en als de nootjes op zijn vertrekken we. Restaurant Panoramix krijgt van ons de koude douche ;( Eind van de middag komen we aan in Tautavel waar we slapen in B&B l'Abri sur roches,het is weer warm vandaag en na een verkwikkende douche ga ik ff een uurtje snurken,heerlijk. 's Avonds eten we in een restaurant Artisanale,hmmmmm dat was echt de minst lekkere van de hele vakantie,ze hadden maar 2 gerechten,inktvis en lamsburgers,yak allebei niet lekker,ik doe een paar hapjes en de rest verdwijnt in Jan zijn buik,dan maar op zoek naar een lekker toetje,gelukkig vinden we dat nog. Als we teruglopen komen we op het dorpsplein terecht bij een optreden,het klinkt erg goed,het is een Amerikaan die o.a wat Frank Sinatra liedjes zingt en begeleid wordt door een trompettist,keyboard,banjo en contrabas. Hij probeert af en toe wat Frans te praten maar dat klinkt niet geweldig,gelukkig zingt hij gewoon in het Engels. We blijven luisteren tot het klaar is om 23.00. Woensdag 17 augustus We zijn helaas alweer op de terugweg, maar we krijgen nog wel hele mooie passen om te rijden de komende dagen. De koek is nog niet op. Om 8.30 uur ontbijten we lekker buiten op het balkonterras en is Jan al snel dikke vriendjes met de hond van de eigenaar. We vertrekken om 9.00 uur en rijden door een mooie wijnstreek. Eerste stuk is nog bergachtig maar daarna wordt het al snel vlak en hebben we niet veel bochten meer. Koffiestop bij de Mac D en daarna rijden we kort langs de Middellandse zee,lunchen doen we Sète met een stokbroodje gezond. Verder maar richting de Camargue,ook weer een heel apart gebied,beetje moerasachtig. We zien nog flamingo's maar op de foto niet duidelijk te zien helaas,ze waren ook wit ipv roze. Als ik langs de weg nog 2 meloenen wil kopen krijg ik er 4 mee voor dezelfde prijs, 1,50 das geen geld,gelukkig hebben we ruimte over in m'n topkoffer hahahaha en ze smaken heerlijk. We stoppen in St Maries de la Mere om de meloenen op te eten aan het strand,dan wordt het ineens erg donker en ik zie wat bliksemflitsen door de lucht schieten, na een tijdje rijden begint het te spetteren en doen we de regenpakken aan,maar het valt reuze mee dus na een tijdje stoppen we weer en ruimen de pakken weer op,veel te warm om ermee te blijven rijden. Later die avond zien we op het nieuws dat er bij Montpellier flink veel hagel was gevallen en zelfs een ongeluk met een trein vanwege het slechte weer,dus hebben wel geluk gehad, want daar reden wij ook vlakbij in de buurt. Om 17.15 uur zijn we Cavaillon bij hotel Toppin,ruime,schone kamer,de motors kunnen veilig in de garage achter het hotel,we besluiten om ontbijt bij te boeken,dat kan vanaf 7.00 uur en morgen hebben we weer een flinke route voor de boeg dus we willen op tijd weg. We eten een lekkere biefstuk en maken nog een wandelingetje door de stad en kopen nog een lekker ijsje tot besluit. Tijdens het eten wordt aan de overkant van de straat nog een man aangehouden,hij wordt ruim een uur beziggehouden door 4 politiemannen,ze controleren zijn papieren en dat wil niet erg vlotten blijkbaar. Jan ziet nog een mooie mountainbike-tandem staan in de fietsenwinkel hahaha kan ik achterop mee! Donderdag 18 augustus We hebben slecht geslapen het was erg warm ondanks dat we een ventilator hadden,we pakken in en om 7.15 uur zitten we aan het ontbijt,en om 8.15 uur vertrekken we met mooi weer,het is wel lekker fris. We rijden een mooi stuk door enorme lavendelvelden,ze zijn wel gesnoeid maar we kunnen het nog goed ruiken,dan rijden we de Mont Ventoux op. Mooie pas,bovenop erg kaal en wijds,we lopen er even rond en nemen wat foto's en net als we weer opstappen hangen er ineens een paar hanggliders voor onze neus,die zetten we ook nog even op de foto,lijkt ons erg mooi om ook eens te doen. We rijden verder en stoppen in Sault voor een bakje koffie en thee,het ruikt er naar lavendel,het is pas feest geweest en er hangen overal bosjes lavendel buiten. Jan loopt nog even binnen bij de winkel waar ze messen en geweren enz verkopen. In een andere winkel kopen we nog een mooi ornament voor in de tuin. We rijden weer fijn,zwieren en zwaaien door de bochten,het gas kan weer open. Onderweg eten we de andere 2 meloenen van gister nog op. In Digne les Bains stoppen we voor de lunch. Dan rijden we richting Lac Serre Poncon,daar heb ik nog een akelig moeilijk stukje naar boven ingestopt blijkbaar,pfff korte,krappe,steile bochtjes maar ja dan heb je wel weer een mooi uitzicht ;) Bij Guillestre rijden we ook nog een mooi stuk Dan komt de Col d'Izoard in zicht,wauw wat is die mooi zeg,veruit de favoriet bij mij van deze hele vakantie,het is er erg ruig en woest en we maken er mooie foto's,na een tijdje komt er een andere motorrijder bij ons staan. Een Duitse jongen die een motor heeft gehuurd voor 3 weken en alleen door de Alpen toert. We staan zeker een uur ervaringen uit te wisselen hoe mooi het overal is. Als we het laatste stuk rijden na Briancon wordt ik op een rotonde vanachter aangereden door een andere motorrijder,gelukkig kan ik de motor overeind houden en als we even verder stoppen om te kijken heb ik gelukkig ook geen schade,hij bied wel 20 x zijn excuses aan,hij zat te kort op me en ik moest remmen voor een scooter die driekwart rond kwam op de rotonde. Nou dat liep gelukkig ook weer goed af. We rijden col du Lauteret op waar we halverwege slapen in hotel le Farachin we zijn er rond 19.00 uur. We krijgen een kamer op de 3e verdieping waar verder niemand is. We kunnen in het hotel eten dus dat doen we dan ook maar hoeven we niet meer de deur uit en we hebben mooi uitzicht op de bergen. Vrijdag 19 augustus De dag met de meeste bergpassen,we zijn allebei vroeg wakker en zijn de eerste die om 7.00 uur aan het ontbijt schuiven,dit is zeer uitgebreid en we doen goed ons best. We vertrekken om 7.45 uur waar we al gelijk de Col du Galibier en aansluitend de col de Telegraphe rijden,het is erg fris nog maar 10 gr,maar wat is het er mooi en heerlijk rustig nog. In Lanslebourg stoppen we voor koffie en raken we aan de praat met een echtpaar wat daar ook op een terras zit,ook zij hebben al aardig wat landen doorkruist dus ja altijd leuk om ervaringen uit te wisselen. Ze horen dat we uit Zeeland komen en als ze horen dat we uit Yerseke komen,vertellen ze dat ze daar 1 x per jaar vis komen eten,ze kennen een paar mannen uit het dorp die jaarlijks in Wemeldinge de Classic Races organiseren,de man zelf rijdt daar ook mee,grappig wat is het wereldje dan weer klein. Na een uurtje heerlijk in de zon gaan we weer verder de col d'Iseran komt eraan,ook weer mooi. Onderweg zien we nog een soort sculpturen gemaakt van stro,leuk. Val d'Isere,Cormet de Roselend en Col d'Aravis rijden we over,we hebben prachtig weer vandaag,dus kunnen overal mooie foto's maken en genieten van de uitzichten. De Colombière is de laatste die we rijden,het is goed te zien dat de tour daar ook langs gekomen is,het asfalt is prima en er hangen nog de nodige versieringen. We hebben veel motors gezien vandaag. Om 18.00 uur staan we in Thonon les Bains bij een Ibis hotel. We lopen naar het centrum voor wat eten en moeten ruim een uur wachten op onze pizza's,we eten pas na 21.30 uur,niet fijn vinden wij dan ga je met een volle maag naar bed maar ja. Als we teruglopen naar het hotel zien we een hoop mensen met lege flessen lopen,wat gaan ze doen vragen we ons af,even later zien we het,ze vullen de lege flessen bij een soort bron. Wat hebben wij het thuis dan toch makkelijk,als we de kraan opendraaien hebben we gewoon lekker drinkwater. We kunnen vanaf 6.00 uur ontbijten. zaterdag 20 augustus Nou 6.00 uur hebben we niet gehaald om te ontbijten, maar 7.15 uur is ook ok voor ons,rond 8.00 uur zijn we klaar en omdat alles al op de motors zit en we gister al betaald hebben kunnen we vroeg weg richting de Vogezen. We rijden een heel stuk langs het meer van Genève, het schiet niet echt op,dorpje na dorpje waar je maar 50 mag en dan rijden we Montreux binnen,op een gegeven moment zie ik in mijn ooghoek een standbeeld staan aan het water,ik roep tegen Jan ff kijken want volgens mij staat Freddy Mercury daar,en dat klopt,ff een fotootje maken natuurlijk. Al snel daarna trekt de lucht helemaal dicht en begint het te regenen. Bij een garagebedrijf waar nog een blitse auto staat stoppen we en trekken de regenpakken aan, Ze gaan niet meer uit die dag. Rond 11.00 uur stoppen we nog maar eens bij een Mac D,we zitten nog steeds in Zwitserland en daar hebben ze dus weer lekkere koeken bij de Mac D ;) In Frankrijk niet gezien. We krijgen nog te maken met een omleiding vanwege een race dus ja dan maar een stuk tunnel,rijd wel lekker droog ;) In Porrentruy stoppen we voor de lunch bij een winkelcentrum en daar lopen we nog even rond,dure boel daar in Zwitserland. Verder maar weer,Jan kijkt de Tracer nog even na want vanmorgen stond er olie onder zagen we,dus misschien ergens lekkage. Het begint nog wat harder te regenen en we raken het goed beu nu. We rijden Ballon d'Alsace nog en bovenop is het droog maar koud 10 gr brrrr nog een klein stukje en dan zijn we Fresse sur Moselle bij B&B les clos des Lesses,wauw echt de mooiste B&B van deze vakantie,dat is dan wel weer fijn na zo'n hele dag regen. We douchen heerlijk warm onder de regendouche en als we klaar zijn komt bovendien de zon te voorschijn, De B&B ligt buiten het dorp dus we moeten weer een stukje lopen om eten te zoeken,maar dat vinden we niet erg (mits het droog is) en we zien zowaar een Chinees restaurant,dat hebben we nog niet gegeten dus vooruit maar. We kunnen meedoen aan het lopend buffet,lekker hoor. Ook als we teruglopen is het nog steeds droog gelukkig. zondag 21 augustus ja het einde komt in zicht,nog 1 overnachting en dan rijden we weer naar huis. We hebben heerlijk geslapen,het was er lekker stil en rustig,om 8.00 uur eten we gezamenlijk met de eigenaars en de ander gasten in de mooie keuken. Ze rijden zelf ook allebei motor,dus ja dat geeft altijd genoeg gesprekstof. We vertrekken rond 9.00 uur richting Duitsland,eerst nog mooi door de Vogezen. Af en toe wat gespetter en het is gewoon echt koud, 9 gr maar,we zitten te rillen in onze jasjes,dus alle voeringen er weer in en de thermoshirten en jassen ook aan,handvatverwarming aan ziezo dat rijd wat beter. Op de Col du Bonhomme drinken we nog koffie+gebak en dan verder maar weer, we moeten nog een flink stuk. In Sittiford lunchen we onverwachts erg lekker met flinke schnitzel en cordon blue,dat gaat er best in. Bij Saarburg wordt het weer erg donker en trekken we de regenpakken alvast aan,dat is niet voor niks,als we op de snelweg rond Saarburg rijden giet het echt pijpenstelen. Rond 18.00 uur staan we in Kenn een dorpje tegen Trier aan. We slapen in Pension Kenner Treff. Na alles voor de laatste keer afgeladen te hebben en een warme douchebeurt, kunnen we om 19.30 uur in het restaurant aanschuiven, we kunnen maar liefst kiezen uit 30! verschillende soorten schnitzel. En dan ook nog in grote van 150 gr tot 1,5 kilo!!!!! Dat is weer eens wat anders hahahaha. Nou 150 gr vind ik ruim voldoende zeker omdat we 's middags ook al warm gegeten hebben. Om 21.30 uur zijn we moe en gaan we naar onze kamer, Jan gaat vroeg slapen,ik lees nog wat. Vandaag geen foto's meer gemaakt. Maandag 22 augustus. Na een onrustige nacht weer vroeg wakker en om 8.00 uur ontbijten we heerlijk met Duitse broodjes en vleeswaren,lekker na al dat harde droge stokbrood met jam en de vele croissantjes,die hoeven we voorlopig even niet meer ;) Om 8.45 uur vertrekken we voor het laatste mooie stuk,het miezert weer dus we doen de regenpakken toch maar weer aan. We rijden Luxemburg binnen,tanken weer wat goedkoper en rijden nog langs Vianden,Kautenbach en Wiltz,dan raakt de Garmin helemaal de kluts kwijt en raken wij het een beetje beu. De planning was binnendoor tot Visée en dan over de snelweg terug,maar we zijn er klaar mee,we rijden richting Bastogne en eten daar nog gebakken eieren met brood en dan gaan we de N4 op,de regenpakken kunnen uitblijven na Bastogne en na nog een beetje file bij Brussel staan we om 15.30 uur weer thuis. We kunnen terugkijken op een prachtige reis met enorm veel bochten,bijna 7.000 km's gereden, veel liters benzine getankt,veel mooi weer,we hebben veel lol gehad en de motors hebben het weer goed gedaan,de routes stonden goed op de Zumo. Nu wassen,opruimen,kranten lezen,motors schoonmaken,foto's uitzoeken en fotoboek maken en verslag schrijven. Hopelijk kunnen jullie zo weer een beetje meegenieten van onze mooie reis,reacties zijn altijd leuk en welkom,voor degene die ons niet volgen op FB zijn reacties welkom op anjaplas@zeelandnet.nl ook voor routes of eventuele vragen over de reis. Groetjes Jan en Anja

1. mooi reisverslag...lijkt me leuk om jullie reis es over te doen...
    een motorgezel...

2. mooi reisverslag...lijkt me leuk om jullie reis es over te doen...

3. Interessant verslag! Ik ben ook een motor eigenaar, maar ik heb nog nooit zo'n trip gemaakt. Lijkt me echt tof. Volgens mij moet je echt een goede planning maken. Ook inzake het tanken, aangezien je niet weet waar er allemaal tankstations zijn op de weg. Dit zal volgens mij daarom ook echt vooraf nagekeken moeten worden.